459[Z]65 - GBA 3,5/27 - Iveco EuroCargo 150E28/Szc
459[Z]65 - GBA 3,5/27 - Iveco EuroCargo 150E28/Szczęśniak
Nowy samochód zastąpił w roli pierwszego wyjazdu OSP w Moryniu samochód GBM 2,5/8 Star P244L/JZS 008 z 1988 r. Wyższa DMC i mocniejszy silnik pozwoliły zwiększyć ilość wody w zbiorniku do 3.500 l. Nie zabrakło również miejsca na komplet wyposażenia gaśniczego i ratowniczego, stosownego dla samochodu pierwszego rzutu. Większość dużych elementów wyposażenia umieszczono na wysuwanych tacach.
Popularne Iveco nie jest jednak zupełnie typowe: jest drugim egzemplarzem, który wyposażono w dodatkowa nasadę tłoczną 52 z przodu pojazdu (pod kabiną, przed przednią osią, po stronie kierowcy). Pierwsze takie auto z takim rozwiązaniem (GBA 2,5/27 Iveco/Szczęśniak) użytkuje od 2013 r. OSP z pobliskiej Chojny, co naturalnie stanowiło bezpośredni bodziec do wpisania w SIWZ takiego dodatkowego „bajeru”. Umożliwia on znacznie bardziej elastyczne wykorzystanie linii gaśniczych budowanych wprost od pojazdu, w szczególności w wypadku pożaru traw, zboża, poszycia leśnego itp., podczas gdy sam pojazd znajduje się w ruchu.
Iveco kosztowało 689.040,00 zł, a jego zakup sfinansowano z następujących źródeł (wg moryn.pl):
- 499.397,67 zł - Reginalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013
- 100.000,00 zł - Komenda Główna Państwowej Straży Pożarnej
- 46.000,00 zł - Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie
- 43.642,33 zł - Gmina Moryń
* * *
Oznaczenie wg PN-EN 1846-1: samochód ratowniczo-gaśniczy M-2-6-3500-10/2700-1
Oznaczenie wg PN-79/M-51300: GBA 3,5/27
* * *
Numer operacyjny: 459[Z]31
Numer rejestracyjny: ZGR PR61
* * *
Podwozie: Iveco EuroCargo 150E28 WS 4x4
Rocznik: 2014
Napęd: 4x4 (kat. II - uterenowione)
Silnik: wysokoprężny, o mocy 205 kW (278 KM)
Skrzynia biegów: manualna
Liczba/układ miejsc w kabinie: 6/1+1+4
Wymiary w mm (dł./szer./wys.): 7.360/2.550/3.300
Prześwit: 430 mm
Rozstaw osi: 3915 mm
DMC: 15.000 kg
DMC zestawu: 28.000 kg
Masa własna: 8.825 kg
MMR: 13.945 kg
Maks. dop. obc. osi przedniej: 5.700 kg
Maks. dop. obc. osi tylnej: 10.000 kg
*Wyposażenie pojazdu:
- pneumatyczny maszt oświetleniowy 2x1000W
- oświetlenie pola pracy (listwy LED + lampy)
- dodatkowe lampy halogenowe
- gniazdo, statyw szperacza pogorzeliskowego
- wyciągarka elektryczna Dragon Winch DWM 12000 HD o uciągu 5443 kg
- niezależne ogrzewanie kabiny i przedziału autopompy
*Sprzęt łączności:
- radiotelefon samochodowy analogowy Motorola GM360
- 3x radiotelefon nasobny Motorola GP360
*Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego
- belka świetlna Gamet 2LED WN
- lampa pojedyncza LED Elektra LBL-2000
- 2x lampa kierunkowa LED
- modulator Elfir ZURA 1120/24
- dodatkowy sygnał pneumatyczny
* * *
*Zabudowa: Szczęśniak Pojazdy Specjalne sp. z o.o., Bielsko-Biała
*Rok zabudowy: 2014
*Układ wodno-pianowy:
- zbiornik wody o poj.: 3.500 l
- zbiornik środka pianotwórczego: 350 l
- autopompa: Godiva Prima P2A 2010, dwuzakresowa; 2700 l/min @ 10 bar; 460 l @ 40 bar
- DWP 8/16/24 Delta Inwestycje
- wysokociśnieniowe szybkie natarcie 60 m ze zwijadłem elektrycznym (prawa strona)
- 2x nasada tłoczna 75 (po bokach)
- 1x nasada tłoczna 52 (z przodu, pod kabiną)
- 1x nasada ssawna 110 (przedział autopompy)
- 1x nasada tankowania hydrantowego 75 (przedział autopompy)
- 1x nasada tankowania środka pianotwórczego 52 (tył)
- 1x nasada tankowania środka pianotwórczego 75 (dach)
- zraszacze: po 2 szt. z przodu i pod zabudową
* * *
*Przewożone wyposażenie (m.in.):
- zestaw hydrauliki siłowej Lukas (pompa spalinowa, nożyce, rozpieracz ramieniowy)
- drabina ratownicza dwuprzęsłowa wysuwana 10 m
- agregat prądotwórczy FOGO FH 5001
- motopompa szlamowa
- motopompa pływająca Niagara-1
- wentylator osiowy
- pilarka spalinowa Husqvarna
- piła do stali i betonu Stihl
- zestaw PSP R-1 + deska
- 4 szt. AOUO + 4 butle zapasowe
- 10 szt. węży tłocznych W75-20-ŁA (200 m) + odcinek do tankowania hydrantowego
- 8 szt. węży tłocznych W52-20-ŁA (200 m)
- spreparowany odcinek węża tłocznego W25 (łącznik 52) + 3 szt. węży tłocznych W25
- węże ssawne
- armatura wodna i pianowa
- gaśnice proszkowe
- hydronetka plecakowa
- tłumice
- sprzęt burzący i pionierski
- sprzęt do zabezpieczenia i sprzątania miejsca zdarzenia
- przenośny sprzęt oświetleniowy
459[Z]62 - GCBA 8,5/48 - Tatra 148/Rosenbauer
459[Z]62 - GCBA 8,5/48 - Tatra 148/Rosenbauer
Pochodząca z 1975 r., dostojna Tatra 148 z zabudową Rosenbauer typ SLF 8500 służyła niegdyś w szczecińskiej Portowej Straży Pożarnej (późniejsza Portowa Służba Ratownicza i Ochrony), jako jeden z 2 takich wozów. Tatra uczestniczyła m.in. w akcji gaśniczej przy słynnym, tragicznym pożarze szczecińskiego Kombinatu Gastronomicznego „Kaskada” w 1981 r.
Pierwotnie było to auto w konfiguracji „przemysłowej” i woziło 3 tys. litrów wody i 5,5 tys. litrów środka pianotwórczego. Obecnie całość (połączonych) zbiorników wypełniona jest już wodą. Jest to doskonale uzupełnienie parku maszynowego OSP, jako że wóz nie tylko jest w stanie dowieźć 8,5 tys. litrów wody, ale może także dzięki niskiemu profilowi i układzie napędowym 6x6 bez problemu wjechać np. w głąb lasu czy w pole.
W OSP auto poddano kilku modyfikacjom: oprócz dostosowania do roli „czysto wodnego” beczkowozu, zamontowano uchwyty na drabinę nasadkową, w miejscu jednego z działek przenośnych pojawiła się motopompa Niagara-1. Pojazd doczekał się również remontu (m.in. nowa powłoka lakiernicza), a nawet nowego silnika, przełożonego z (również napędzanego silnikiem Tatry) kołowego transportera opancerzonego SKOT (!).
Mimo okrągłych 40 lat służby, Tatra jest nadal cennym narzędziem pracy ochotników z Morynia, jednakże myśli się już o pozyskaniu jej następcy.
* * *
Oznaczenie wg PN-EN 1846-1:
Oznaczenie wg PN-79/M-51300: GCBA 8,5/48
* * *
Numer operacyjny: 459[Z]62
Numer rejestracyjny:
* * *
Podwozie: Tatra 148 PP5
Rocznik: 1975
Napęd: 6x6
Silnik: Tatra 180 KM (przekładka)
Skrzynia biegów:
Wymiary:
Rozstaw osi:
DMC:
MMR:
Masa własna:
Maks. dop. obc. osi przedniej:
Maks. dop. obc. osi tylnej:
*Wyposażenie pojazdu:
-maszt oświetleniowy
-szperacz pogorzeliskowy....
*Sprzęt łączności:
-radiotelefon samochodowy [analogowy/cyfrowy]....
-radiotelefon nasobny....
*Sygnalizacja pojazdu uprzywilejowanego
-2x lampa pojedyncza
-modulator Horn Elektronik
* * *
*Zabudowa: Konrad Rosenbauer, Austria
*Rok zabudowy: 1975
*Technologia: zabudowa stalowa
*Układ wodno-pianowy:
-zbiornik wody o poj.: 8.500 l (połączone zbiorniki)
-zbiornik środka pianotwórczego: brak (pierwotnie 5,5 tys. l)
-autopompa: Rosenbauer, o wyd. 4800 l/min @ 8 bar
-DWP-24 Rosenbauer RM-24
-2x nasada tłoczna 52 (po bokach; dawne „SN”)
-4x nasada tłoczna 75 (po 2 na bok)
-2x nasada tłoczna 110 (po bokach)
-2x nasada ssawna 110 (po bokach)
-2x nasada tankowania hydrantowego 110 (po bokach)
* * *
*Przewożone wyposażenie:
-[zestaw hydrauliki]
-[drabina ratownicza]
459[Z]64(?) - GLM-16 - VW T4/Wawrzaszek
Dawny SLRt/SLRr, służący najpierw JRG w Gryfinie, a następnie PA PSP w Chojnie (po wyjaśnienia odsyłam do materiału z OSP Chojna), w Moryniu został dostosowany do innej roli: Transporter przewozi motopompę M16/8 Tohatsu VC??? oraz sprzęt niezbędny do budowy stanowiska wodnego, a także m.in. zbiornik brezentowy i stojak hydrantowy. Nie przewozi natomiast armatury i węży w ilościach pozwalających na samodzielne działania. Jest to specyficzna odmiana GLM-a, przeznaczonego wyłącznie do organizacji zaopatrzenia wodnego.
Najcześciej czytane na naszej stronie